Vi har börjat med 5/2 dieten eller "the fast diet"

som den också kallas, namnet "the fast diet" står inte för att den är snabb utan för fasta. Detta efter att mina kära föräldrar sett på vetenskapens värld om fasta (länk)som en väg till att leva längre och hålla sig frisk från sjukdomar. De berättade om detta för oss och i lördags slog vi oss ner och tittade på den tillsammans och det var mycket intressant och jag tror det finns gott om sanning i att begränsat kaloriintag och kortare fasta är bra för våra kroppar. Att ständigt äta och hålla blodsockret jämnt tycker jag bara är plågsamt för jag klarar inte att äta hela tiden, kanske har att göra med min gamla ätstörning men att tvinga i mig mat känns inte som rätt väg att gå för mig. Sen kan det kanske vara bra för vissa men jag tror att det handlar om att hitta vad som är bra för en själv och både jag och Johan känner att detta mycket väl kan vara något för oss. Måste säga att programment var väl värt att se så gör det även om ni inte är intresserade av att prova. De redogjorde för flera olika alternativ och jag kan erkänna att jag är kritisk till i alla fall en av dem och det var varannan dag varianten. Då fastade du en dag för att sedan frossa den andra, känns som en rätt taskig inställning till mat och frågan är om inte frossar dagen kan påverka faktorer de inte hade med i sin forskning.

Nu till vad vi ska göra och det är att fasta två dagar i vecka och då ska det vara ett uppehåll från mat i minst 16 timmar och under den dagen bara konsumera 500 kalorier (600 för Johan) och i övrigt tänker vi äta bra mat. Tydligen ska det gå att frossa en del men jag känner mig inte bekväm med att äta en massa skräp när jag gör detta för att vara nyttig och hålla mig frisk. Det är vanligt att gå ner i vikt av denna dieten men det är inte därför vi gör det men jag räknar med att få ta del av den "bieffekten".Vi ska inte heller träna under fastedagarna utan det blir lite av vilodagar men en promenad med hunden klarar vi nog av, men jag ska se till att träna 3-4 dagar i veckan i alla fall för vill ju bli lite vältränad också. I skrivandets stund har jag varit utan mat i 18 timmar och är hungrig i omgångar men mår rätt bra i övrigt, ser till att dricka mycket vätska så magen har något att leka med;) och om några timmar ska vi äta igen. Nästa gång ska vi prova att äta våra kalorier på morgonen istället och sen ha uppehåll över kvällen och natten, blir spännande att se vilket som passar bäst. Ska ta lite mått under dagen så det blir flera inlägg att se fram emot men det blir inga april-skämt inlägg så allt jag skriver idag är sant eller i alla fall min egen sanning. Nu ska jag dricka lite kaffe och vatten för magen känner sig ensam..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

uppfriskande och allergi